środa, 10 sierpnia 2011

TOP 5 gier na motywach literatury

Zapożyczenie z Giernika

Artykuł spisany przez: Jacek "kotfilon" Granatowski

Gry na podstawie produkcji filmowych to chleb powszedni już od wielu lat. Często jednak jakość tych gier nie była zadowalająca i sprzedaż zależała w głównej mierze od zachwytu nad filmem. Innym, rzadziej eksploatowanym źródłem fabuły jest literatura i muszę przyznać, że gdy powstaje gra na podstawie książki, z reguły daje radę i pozwala na świetną zabawę.

Poniżej prezentuję 5 najlepszych moim zdaniem gier, które powstały na motywach wszelkiej maści literatury.




Hard to be a God

1.Hard to be a God [2007 r. PC]

Gra cRPG przedstawiająca historię po wydarzeniach z książki „Trudno być Bogiem” autorstwa braci Strugackich. Chwalona za klimat i fabułę. Akcja gry dzieje się na obcej planecie, której poziom cywilizacji jest zbliżony do ziemskiego średniowiecza. Głównym bohaterem jest imperialny agent, który ma za zadanie dowiedzieć się jakie były przyczyny wybuchu wojny domowej, a następnie ją zakończyć. Nad projektem czuwał sam Borys Strugacki.





Metro 2033

2. Metro 2033 [2010 r. PC, X360]

Postapokaliptyczna powieść (autorstwa Dmitrija Głuchowskiego) i gra na niej oparta (za którą odpowiedzialne jest studio 4A Games) opowiadają o moskiewskim metrze zamieszkiwanym przez prawdopodobnie ostatnie bastiony ludzkości, które żyją dzięki temu co uda się wyhodować czy wytworzyć w podziemnym schronie. Książka jak i gra otrzymały wysokie oceny od recenzentów. Ze swojej strony polecam najpierw zapoznać się z powieścią Głuchowskiego, ponieważ lepiej wprowadza czytelnika do świata moskiewskiego metra i praw nim rządzących.





Dante's Inferno

3. Dante's Inferno [2009-2010 r. PS3, X360, PSP]

Gra oparta o “Boską Komedię” Dantego Alighieri łączy podróż Dantego przez dziewięć kręgów piekielne z formą rozgrywki znaną głównie z serii God of War. Przewodnikiem gracza, tak jak w książce jest Wergiliusz, a na swojej drodze spotkać można wiele skazanych na piekło postaci historycznych. Dante w grze został przedstawiony jako krzyżowiec wracający z krucjaty, a za grzechy popełnione w Ziemi Świętej dusza jego ukochanej - Beatrycze - zostaje porwana przez Śmierć i zabrana do piekła.



STALKER

4. S.T.A.L.K.E.R. [2007-2009 r. PC]

“Piknik na skraju drogi” to powieść science-fiction napisana przez braci Arkadija i Borysa Strugackich. Z tej właśnie książki twórcy gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla zapożyczyli kilka elementów takich jak stalkerzy, artefakty, Zona czy bardzo podobne zakończenie. Po lekturze powieści i zagraniu w tytuł studia GSC Game World można dość łatwo wychwycić nawiązania. Jednak poza tym gra opowiada całkowicie inną historię i dzieje się w innym miejscu dzięki czemu przeciwnikami są mutanci i inni wędrujący po Zonie stalkerzy zamiast obcych, a akcja dzieje się na obszarze skażenia po wybuchu elektrowni w Czarnobylu.





Wiedźmin

5. Wiedźmin [2007 r. PC]

Gra cRPG 2007 roku, stworzona przez polskie studio CD Project RED. Historia przedstawiona w produkcji dzieje się pięć lat po wydarzeniach znanych z utworów Andrzeja Sapkowskiego. W “Wiedźminie” można z łatwością dostrzec klimat z książek. Do tego na drodze Geralta z Rivii gracz spotyka postaci niezależne takie jak Jaskier, Triss Merigold czy Vesemir, zaś niektóre przygody związane są z przeszłością wiedźmina. Zarys fabularny gry dostał “błogosławieństwo” od Sapkowskiego, ale jak sam stwierdził podczas spotkania autorskiego Nordkon 2008 "gra komputerowa nie jest oficjalną kontynuacją książki". Mam nadzieję, że zapowiedziany na maj Wiedźmin 2: Zabójcy królów utrzyma specyficzny klimat, który był jedną z głównych zalet części pierwszej.

0 Komentarz(e):

Prześlij komentarz