środa, 22 maja 2013

Lista ulubionych reżyserów, którzy najbardziej wpłynęli na moje życie (i gust filmowy)

Postanowiłem ułożyć subiektywną listę moich ulubionych reżyserów. Świetnie się bawiłem przy układaniu pierwszej setki wielkich filmowców.

Była wielokrotnie przerabiana, co najmniej z sześć razy. Z zamierzenia miałem zrobić listę 200 reżyserów, ale uznałem to za wyczyn siermiężny i niepotrzebny. Łatwiej było mi ocenić, kto bardziej zasługuje na miejsce w pierwszej 100, dlatego też, kolejną setkę zostawiłem w spokoju. Był też pomysł na listę 150 reżyserów, ale zrezygnowałem, gdyż 100 brzmi najlepiej. Na pocieszenie opisuję wam 5 reżyserów, którym nie udało się przecisnąć do elity.


W każdym bądź razie, każdy z nich zasługuje na uwagę - nie zabraknie filmowców zarówno wśród z Hollywood, jak kina europejskiego czy azjatyckiego. Wiele czasu minęło nim tą listę utworzyłem. Nie łatwo jest ocenić czy wyżej ma być reżyser A od B i Z. Bywa tak, że jedno oczko wyżej nie oznacza wcale wyróżnienia wśród innych kandydatów (szczególnie dotyczy to tych, którzy są na ostatnich lokatach). Jednak jeśli chodzi o podium, tutaj jest wyraźna różnica między reżyserami. Jest wielka przepaść między reżyserem z pozycji 100 - 80, a tych z 20 - 1. Mimo, że lista wg mnie jest już kompletna, to nie wiem, czy słusznie wszystkich zamieściłem, boję się, że kogoś poszkodowałem :) Na pewno nie zabraknie niespodzianek :)

Lista reżyserów brana pod uwagę: 225 (w tym 20 niezależnych - nie licząc tych, którzy z kina offowego trafili do głównego nurtu).

P.S. Lista polskich reżyserów na liście: 19


Poza 100, czyli ociupinkę za daleko



105. Tom Tykwer

Specjalizacja: Dramat, Thriller, Romans

Ulubiony film: ,,Biegnij, Lola, biegnij''

Największe rozczarowanie: ,,Trzy''

Powód na liście: Potrafi opowiadać, nawet jeśli historia nie grzeszy świeżością.




104. David Cronenberg

Specjalizacja: Dramat, Thriller, Psychologiczny


Ulubiony film: ,,Pająk''

Największe rozczarowanie: ,,Cosmopolis''

Powód na liście: Ludzie popadający w najbardziej ekscentryczne choroby? Zapraszam na seans u Cronenberga.




103. Michael Mann

Specjalizacja: Sensacyjny, Dramat, Thriller


Ulubiony film: ,,Zakładnik''

Największe rozczarowanie: ,,Miami Vice''

Powód na liście: Trzyma widza w napięciu, kreśli ciekawe postacie.






102. Lasse Hallström

Specjalizacja: Dramat Obyczajowy, Romans


Ulubiony film: ,,Czekolada''

Największe rozczarowanie: ,,Wciąż ją kocham''

Powód na liście: Za klimat i proste historie.




101. Guy Ritchie

Specjalizacja: Komedia kryminalna, Przygodowy


Ulubiony film: ,,Przekręt''

Największe rozczarowanie: Seria Sherlock Holmes

Powód na liście: Genialne pisze dialogi, rozbawia widza i dostarcza rozrywki.



100 ulubionych reżyserów wg Chrisa :)



100. Anthony Mann

Specjalizacja: Western psychologiczny, Melodramat, Historyczny


Ulubiony film: ,,Naga ostroga''

Największe rozczarowanie: nie miałem sposobności

Powód na liście: Umiejętnie tworzył napięcie. Kreował według mojej opinii najlepsze westerny psychologiczne.




99. Yimou Zhang

Specjalizacja: Melodramat, Przygodowy, Kostiumowy


Ulubiony film: ,,Hero''

Największe rozczarowanie: ,,Kwiaty wojny''

Powód na liście: Esteta obrazu. Odnajduje się w kasowych produkcjach, jak i w filmach z mniejszym budżetem.




98. Pedro Almodovar

Specjalizacja: Dramat, Romans, Komedia


Ulubiony film: ,,Volver''

Największe rozczarowanie: ,,Złe wychowanie''

Powód na liście: Szokuje, opowiada o kobietach w intrygujący sposób. Zaskakuje formą - graniczy na poziomie kiczu.

 

97. Jacques Audiard

Specjalizacja: Dramat, Kryminał


Ulubiony film: ,,Prorok''

Największe rozczarowanie: ,,Wielce skromny bohater''

Powód na liście: Jego filmy zapadają w pamięć, potrafi zaciekawić widza. Jeden z nielicznych francuskich reżyserów, który do mnie przemawia.




96. Stephen Daldry

Specjalizacja: Dramat


Ulubiony film: ,,Godziny''

Największe rozczarowanie: brak

Powód na liście: Współczesny mistrz dramatu, porusza trudne tematy.


1 Komentarz(e):

Chris pisze...

Gdyby ktoś chciał zapytać, gdzie pozostała 95, to odpowiadam, że lista będzie się pojawiać stopniowo. Już wkrótce nowy post, lecz nie dziś:-D

Prześlij komentarz