Final Lap
5. David Cage (projektant, scenarzysta, reżyser)
Najlepsze dzieło: ,,Heavy Rain''
Inne ciekawe tytuły: ,,Omikron: The Nomad Soul'', ,,Fahrenheit''
Powód, dla którego jest na liście: Za technologię, która stoi na najwyższym poziomie. Za poruszanie tematów, który nie tyka żaden inny potentat. Mistrz dramaturgii. Morderstwa i miłość idą w parze. Dogłębnie porusza emocje. Cage uwielbia filmową konwencję. Nic dziwnego, że ,,Heavy Rain'', ogląda się jak film na DVD, o poświęceniu ojca w imię syna z psychopatą pokroju Jigsawa. Szkoda tylko, że czasem przesadza z obrotem spraw. W drugiej połowie gry ,,Fahrenheit'' potrafi ,,zejść'' fabularnie, zaczyna się wręcz niezrozumiały przeskok z rzeczywistości do Matrixa (ci, którzy grali, wiedzą o co chodzi). Nie przekonał mnie także finał opowieści ,,Heavy Rain'' - dziury w scenariuszu. Jakkolwiek jednak wymienione tytuły posiadają zgrzyty, jest to twórca, który absolutnie zmienia pojęcie grywalność i gameplay. Mógłbym napisać jeszcze wiele dobrego o tym autorze, aczkolwiek musicie widzieć, że zajęłoby to za dużo miejsca.
4. Jane Jensen (projektantka, scenarzystka)
Najlepsze dzieło: ,,Gabriel Knight: The Sins of the Fathers''
Inne ciekawe tytuły: seria ,,Gabriel Knight'', ,,Gray Matter'', ,,Cognition: An Erica Reed Thriller'', ,,EcoQuest: The Search for Cetus''
Powód, dla którego jest na liście: Za tajemnicze, mroczne przygody. Najlepsza scenarzystka na tle innych pisarzy. Tworzy najbardziej spójne i dopięte tematy w swoich utworach. Kult voodoo, iluzja, prawda, która miesza się z fikcją. To historie, które posiadają fakty historyczne. Za trudne zagadki, ale nie na tyle, by zacząć myśleć abstrakcyjnie. Za muzykę, która dopełnia i tak upiorną atmosferę. Za najbardziej mistyczną grę, w którą przyszło mi grać (Gabriel Knight: The Sins of the Fathers). Za najtragiczniejszy romans, jaki ujrzałem ostatnich lat w ,,Gray Matter''. Czekam na kolejne produkcje z wielkimi nadziejami.
3. Tim Schafer (projektant, scenarzysta, reżyser)
Najlepsze dzieło: ,,Grim Fandango''
Inne ciekawe tytuły: ,,Full Throttle'', ,,Brutal Legend'', ,,Psychonauts'', seria ,,Monkey Island''
Powód, dla którego jest na liście: Tętni humorem w tej branży, jak nikt inny. Komediant. Założyciel Kickstartera. Innowator, człowiek, który od wielu lat jest wzorem przedsiębiorcy. Za najlepszą przygodówkę, która nie potrafi spaść z tronu (Grim Fandango). Za oryginalność, której coraz częściej brakuje producentom i deweloperom. Za projekt poziomów, który potrafi być pokręcony i zakręcony, nie daje o sobie zapomnieć. Za to, że mogłem polubić heavy metal (Brutal Legend). Za to, że mogę na niego liczyć, bo wiem, że nie tworzy barachła.
2. Hideo Kojima (producent, projektant, scenarzysta, reżyser)
Najlepsze dzieło: seria ,,Metal Gear Solid''
Inne ciekawe tytuły: seria ,,Metal Gear'', ,,Snatcher'', ,,Policenauts'', seria ,,Zone of the Enders''
Powód, dla którego jest na liście: Geniusz filmowy wśród twórców gier. Potrafi wprawdzie przedłużać cutscenki do przesady, napisać kiczowaty dialog, ale to nic w porównaniu z tym, co uczynił i jak bardzo odmienił świat gier. Stworzył taki gatunek, jak skradanka. W mojej opinii nakręcił najlepszą fabularną grę, jaką kiedykolwiek ujrzałem (Metal Gear Solid 3). Za mieszanie faktami, teoriami, postaciami, które samemu sobie trzeba ułożyć (Coś, jak u Nolana). Za czołgi, które potrafią wystrzelać ludzkość w proch w dowolnym miejscu i czasie na ziemi. Kojima porusza wiele tematów. Począwszy od patriotyzmu, a skończywszy na teoriach spiskowych. Wszystko to zostało wrzucone wraz z nanomaszynami i genetyką (wszystko i tak uprościłem do minimum). Cała seria ,,Metal Gear Solid'', to jedna wielka piramida działań (super)żołnierzy, którzy lubią walczyć ze sobą. Co do innych serii, widać widocznie, że Hideo, to fan robotów i żelaznych maszyn. Lubi przegadać gry ;)
1. Ken Levine (producent, projektant, scenarzysta)
Najlepsze dzieło: ,,BioShock''
Inne ciekawe tytuły: seria ,,BioShock'', ,,System Shock 2'', ,,Thief: The Dark Project''
Powód, dla którego jest na liście: Za demaskujące utopie, które nie są w stanie się spełnić. Za artystyczny kształt poziomów. Zapoczątkował serię mojej ulubionej skradanki (Thief). Cenię go za nagłe zwroty akcje, za manipulację postaciami (prawie, jak u Kubricka). Za podwodne miasto, za miasto ,,zawieszone'' w przestrzeni. Za jeden z najlepszych cyberpunków, w jakim przyszło mi uczestniczyć (System Shock 2). Ciekawe gry, w których porusza się istotne problemy i zagwozdki świata (fanatyzm, rasizm, filozofia obiektywistyczna, anarchizm, wszechświaty równoległe). Za szok, który towarzyszy nam po ukończeniu jego dzieł.
0 Komentarz(e):
Prześlij komentarz