czwartek, 30 maja 2013

Ulubieni reżyserzy #65-61

                            Kobiety, jako reżyserki warte uwagi:




5. Sofia Coppola 

Specjalizacja: Dramat, Psychologiczny

Powód: Bardzo wnikliwie opowiada o samotności. Debiut miała zdecydowanie najciekawszy, co nie zmienia faktu, że nie jest autorką jednego filmu. Lubi mówić między wierszami, w ciszy tkwi rozwiązanie.



 
                            

4. Isabel Coixet     

Specjalizacja: Melodramat, Dramat

Powód: Najbardziej kobiece filmy z kobiecych reżyserek. Opowiada o ich rozterkach, w sposób jaki kochają, poszukujące więzi i miłości, nieustannie.




                         

3. Agnes Varda

Specjalizacja: Dokumentalny, Dramat, Krótkometrażowy

Powód:  Tworzy mądre i przenikliwe dzieła. Świetnie zarysowuje kobiece portrety psychologiczne. Feminizm miesza się z konserwatywnym poglądem na kobiety.







2. Dorota Kędzierzawska

Specjalizacja: Dramat obyczajowy, Psychologiczny, Społeczny

Powód: Najlepsza Polska reżyserka? Całkiem możliwe. Intrygująco opowiada o porzuconych dzieciach. Człowiek jest esencją jej twórczości - bohaterowie odgrywają w nich największą rolę. Wielkie tragedie na ekranie, ale zawsze pozostaje jakiś promyczek nadziei na lepsze i szczęśliwsze życie.




                   

1. Leni Riefenstahl

Specjalizacja: Dokumentalny, Polityczny, Propagandowy

Powód: To chyba jedyna kobieta, która spokojnie mogłaby konkurować z mężczyznami z listy. Doskonały warsztat, znawczyni świata nazizmu. Niewiarygodny talent do udokumentowania kontrowersyjnych tematów.







                              Ulubieni reżyserzy (vol.8)




65. Tim Burton


 Specjalizacja: Familijny, Fantasy, Animacja, Czarna Komedia

 Ulubiony film: ,,Gnijąca panna młoda''

Największe rozczarowanie: ,,Alicja w Krainie Czarów''

Powód na liście: Za wybujałą fantazję. Za to, że nadal ma duszę dziecka i nie postanawia ,,dorośleć''. Czar kina - piękne wizualne obrazy, dbałość o szczegóły, pomysłowe i nieszablonowe. Uwielbiam go za groteskę, delikatne poczucie humoru. Chcesz trafić do innego, bardziej magicznego świata niż nasza rzeczywistość? Burton Ci w tym pomoże, siadając przed ekranem.








64. Francois Truffaut

Specjalizacja: Melodramat, Romans, Komedia, Dramat, Psychologiczny

Ulubiony Film: ,,Noc amerykańska''

Największe rozczarowanie: ,,Ostatnie metro''

Powód na liście: Jeśli chodzi o warsztat - wybitny pod każdym względem. Doskonale dobierał aktorów. Bardzo oryginalny i wyrazisty styl czyni go rozpoznawalnym twórcą, od razu wychwytuje, że film jest spod jego ręki. Prostota przekazu, manifest za manifestem. Ironista. Kochał kino, kobiety, Paryż - i to widać na ekranie. Jeden z najlepszych debiutantów w historii kina! 

Alternatywne miejsce na liście: 46








63. Federico Fellini

Specjalizacja: Dramat, Komedia, Obyczajowy

Ulubiony Film: ,,Słodkie życie''

Największe rozczarowanie: ,,Amarcord''

Powód na liście: Za niepoważne podejście do kina artystycznego. Za scenografię, która tętni życiem. Bardzo autobiograficzny reżyser. Chętnie podejmuje temat wspomnień i marzeń. Przerysowani bohaterowie - ja tego wprawdzie nie lubię, ale u Felliniego to się sprawdza. Jarmarczne dowcipy, miejscami tandeta, dlatego Fellini, mimo że wielkim reżyserem był, nie należy do  geniuszy wg mojego uznania.





62. Alejandro Jodorowsky

 Specjalizacja: Surrealistyczny, Dramat

 Ulubiony film: ,,Święta góra''

Największe rozczarowanie: ,,Fando i Lis''

Powód na liście: Za najbardziej surrealistyczne obrazy jakie kiedykolwiek widziałem. Odnosi się wielokrotnie do licznych nawiązań religijnych. Dużo tu symboliki, jakże charakterystycznego dla kina surrealistycznego. Bez analizy nie podchodź, bo niczego nie zrozumiesz. W każdym razie nie jest to filmowiec, którego puszczają o 20:00 na tvn. Wymaga odpowiedniego przygotowania i wrażliwości duchowej.





61. Werner Herzog

Specjalizacja: Dramat, Dokumentalny, Krótkometrażowy, Biograficzny, Obyczajowy, Wojenny

Ulubiony film: ,,Fitzcarraldo''


Największe rozczarowanie: ,,Zły porucznik''

Powód na liście: Za to, że stawia pytania bez odpowiedzi, a wnioski pozostawia widzom. Reżyser niebanalny, mający wiele pomysłów na swoje autorskie kino. Trzyma się z daleka od głównego nurtu, dlatego też zyskuje u mnie na plus. Mądrze opowiada o nas - o ludziach. Jego bohaterowie trafiają w bardzo skrajne problemy i wydarzenia. Zarówno fabularnie, jak i dokumentalnie trzyma pewien poziom i nie pozwala sobie na ,,słabszy'' film.

Alternatywne miejsce na liście: 39

0 Komentarz(e):

Prześlij komentarz