środa, 26 marca 2014

100 filmów, które trzeba zobaczyć cz.6



Szósta część filmów, które trzeba i warto zobaczyć. W tym odcinku dramat łączy się z komedią. Mamy sporo wojaczki i wywoływania konfliktu za pomocą broni palnej. Amerykański sen dobiega końca. Zaś bunt jest jedyną ucieczką od chorób cywilizacji. Dominuje samotność i niewdzięczna rzeczywistość doprowadzająca do samobójstwa.

Do tej pory ukazało się:

Filmy wpisujące się w lata: 70's (14 razy), 2000-2014 (12 razy), 80's (10 razy), 90's (9 razy), 60's (7 razy), 50's (4 razy), 20's (2 razy), 30's & 40's (1 raz)

Gatunek, który najczęściej widujecie: Dramat (40 razy), Komedia (11 razy), Sci-Fi (10 razy), Biograficzny (6 razy), Thriller (5 razy), Melodramat (5 razy)


Reżyserzy, którzy pojawili się więcej niż raz: Michael Haneke, Werner Herzog, Stanley Kubrick, David Lynch, Andriej Tarkowski


50.  Tytuł filmu: Człowiek z blizną (Scarface)
        Reżyser: Brian De Palma (USA)
        Rok produkcji: 1983
        Gatunek: Dramat, Gangsterski
        Czas trwania: 2 godz. 50 min.

Opis:Kubański emigrant Tony Montana opuszcza ojczyznę i przybywa do Miami. Razem z przyjacielem, Mannym Riberą, zaczyna pracować dla mafii narkotykowej.

Powód: Takich filmów nie może zabraknąć na mojej liście. Al Pacino staje się największym bandziorem, jaki zdążył poznać świat. Impulsywny, nieprzewidywalny, zadziorny, dotkliwie niebezpieczny. Spragniony gotówki zapomniał na czym polega spokojne i szczęśliwe życie. Szybki wzlot i jeszcze szybszy upadek Montany jest idealnym przykładem na to, że gdy trafiasz do rentownej branży pochłania cię w swoje sidła i zapominasz o ważniejszych sprawach niż zdobywanie bogactwa. Tony nie mógł wieść długowiecznego życia. Zapomniał o tym, by nie ćpać własnego towaru. Zabijał ludzi, którzy mu zagrażali. Bał się zaufać, działał bez przemyślenia, zapomniał o wartościach. Tak kończą złowrogie legendy! 

Brian De Palma i jego monumentalne dzieło, które wzburzyło widownią. No i kto nie zna słów: ,,Przywitaj się z moim małym przyjacielem''? Klasyka.






49.  Tytuł filmu: Stroszek
        Reżyser: Werner Herzog (Niemcy)
        Rok produkcji: 1977
        Gatunek: Dramat, Psychologiczny
        Czas trwania: 1 godz. 48 min.

Opis: Troje ludzi, którym nie ułożyło się życie w RFN, wyjeżdża do USA, by odnaleźć swoje miejsce na ziemi.

Powód: Depresyjny widok szukania odrobiny szczęścia. Co jeśli nadzieja wygasa, a życie przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie? Kloszard wyrusza do symbolicznej Ameryki, w której wierzy się, jakoby marzenia nie mają prawa się nie ziścić. Amerykański sen wiecznie w modzie. Jednak prawda okazuje się bardziej bolesna niż przewidziano. Liczy na to, że zmiana kraju coś zmieni w jego egzystencji. Jednak błędy przeszłości nigdy nie opuszczają człowieka i na nowo musi zmierzyć się z tym, co było dla niego utrapieniem. Bezsens istnienia jest dołujący, a Herzog nigdy nie zamierzał tworzyć zbyt radosnych filmów, więc dlaczego teraz miałoby być inaczej?








48.  Tytuł filmu: Między słowami (Lost in Translation) 
        Reżyser: Sofia Coppola (USA)
        Rok produkcji: 2003
        Gatunek: Komedia, Melodramat
        Czas trwania: 1 godz. 42 min.

Opis: Podstarzały aktor i młoda dziewczyna nawiązują nić porozumienia podczas pobytu w Tokio, gdzie oboje czują się osamotnieni.

Powód: Ubóstwiam takie prowadzenie aktorów (znakomity casting). Bill Murray i Scarlett Johansson mają w sobie to ,,coś'' i dogadują się na planie. Nie muszą rozmawiać, ich spojrzenia, gesty, czy mowa ciała mówi sama za siebie. Nie potrzebują rozmawiać o miłości, my o tym wiemy, że łączy ich coś więcej niż zlepek słów. Samotność w Tokio wydaje się realnym problemem. Duże miasto, anonimowość w tłumie. Piękny film, po którym czujemy się szczęśliwi. ,,Ważne jest, to co kryje się między słowami'' - Tak mówi plakat. Myślicie, że dialog jest ważniejszy od wglądu w zwierciadło duszy, czy otwieranie kącików ust na widok kogoś, z kim czujemy się bliscy? Samotność w związku, samotność, gdy nie ma nikogo przy pobudce rankiem. Samotność, gdy nikt nie rozumie, że pasja odrywa nas od miłości.

Wielki film. Widać, że córeczka Francisa Coppoli.









47.  Tytuł filmu: Chciwość (Greed)
        Reżyser: Erich von Stroheim (Austria)
        Rok produkcji: 1924
        Gatunek: Dramat, Niemy
        Czas trwania: 4 godz.

Opis: Praktykujący bez uprawnień dentysta, McTeague żeni się z Triną Sieppe, niegdyś związaną z jego kolegą Markusem. Wzbudza tym zazdrość, zwłaszcza, że Trina wygrywa na loterii znaczną sumę. Donos zawistnika pozbawia McTeague'a możności wykonywania zawodu, a Trina zazdrośnie strzeże swych pieniędzy. McTeague rozpija się. Urazy istniejące między nim a żoną przekształcają się w nienawiść...

Powód: Archaiczna forma jest największym przekleństwem kamienia milowego w historii kina. Cztery godziny niemego filmu jest dzisiaj nie do przejścia dla zwykłego odbiorcy szukającego w kinie nieskrępowanej rozrywki. Mimo słabej konstrukcji fabularnej Chciwość jest intrygującym dziełem. Człowiek upada wraz z decydującym wpływem pieniądza. Frustracja nachodzi, gdy ludzie pragną poprawić swój byt. Skąpstwo prowadzi do haniebnych czynów, pozbawiając się moralnej dyscypliny, ludzkość śni, nie żyje. ,,Chciwość jest dobra'' - rzekł Gordon w filmie Wall Street, ale na pewno jest też destrukcyjna, zaburza relacje międzyludzkie i prowadzi do nieszczęścia. Genialny film, który się niestety zestarzał.









46.  Tytuł filmu: Ścieżki chwały (Paths of Glory)
        Reżyser: Stanley Kubrick (USA)
        Rok produkcji: 1957
        Gatunek: Dramat, Wojenny
            Czas trwania: 1 godz. 28 min.

Opis: W czasie I wojny światowej pułkownik Dax prowadzi z polecenia generała swoje oddziały na pewną śmierć. Gdy wyczuwa coraz większe zagrożenie, lekceważy rozkazy i zarządza odwrót. 

Powód: O wojnie powiedziano już wszystko, ale Kubrick miał ważny komunikat na temat błędów przełożonych. Antywojenna wymowa i pacyfizm w dobie demokracji przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Dylematy moralne, ukazanie ,,ludzkiej'' twarzy podczas okupowania wydaje się być trudne, zaś dowódcy decydują o losie żołnierzy - odmowa rozkazu równa się sądowi polowemu. Czy dowódca zawsze musi mieć rację i tylko jego zdanie ma najwyższą wagę? Przekonajcie się sami. Ścieżki Chwały to film genialny! Prosty, niezwykle przemyślany i szokujący, nawet jak na lata 50's. 







45.  Tytuł filmu: Wideodrom (Videodrome)
        Reżyser: David Cronenberg (Kanada)
        Rok produkcji: 1983
        Gatunek: Thriller, Sci-Fi
        Czas trwania: 1 godz. 27 min.

Opis: 
Właściciel stacji kablowej ogląda filmy pełne realistycznego okrucieństwa, po czym bez względu na konsekwencje poszukuje źródła tych nagrań.

Powód: Kiedy wizje filmowe biorą górę nad zdrowym rozsądkiem mamy do czynienia z chorobą psychiczną, ale Wideodrom to coś więcej niż mieszanka snu z rzeczywistością. Idealny przykład, jak telewizja potrafi wpływać na odbiorcę, gdy przestaje się odróżniać świat wymyślony na potrzeby klientów od tego, co ma miejsce w realiach, których żyjemy. Symulakrum poprzewracała nam w głowie. Telewizja przekroczyła temat tabu już dawno temu, ale czy to powoduje, że mamy zachowywać się amoralnie, jak w niebezpiecznych fantazjach twórców? Mocne kino, o którym miałem okazję napisać na blogu w nietuzinkowej recenzji.









44.  Tytuł filmu: Inaczej niż w raju (Stranger Than Paradise)
        Reżyser: Jim Jarmusch (USA)
        Rok produkcji: 1984
        Gatunek: Dramat, Komedia
        Czas trwania: 1 godz. 30 min.

Opis: Młoda przybyszka z Europy Wschodniej przyjeżdża do Ameryki szukać lepszego życia. Szybko odkrywa, że wyobrażenie w niczym nie przypomina prawdziwego świata.

Powód: Myślicie, że życie w Stanach Zjednoczonych jest rajem? Tak? Koniecznie musicie obejrzeć film Jima Jarmuscha, który obdziera kraj mlekiem i miodem płynącym z jego ,,boskości''. Wcale nie unikniecie ,,nudy'' czy złożonych relacji międzyludzkich. W biedzie podobno ludzie dużo się uśmiechają, więc i humoru nie zabrakło. Szara rzeczywistość, prawie jak w Polskim zabetonowanym kinie współczesnym.







43.  Tytuł filmu: Buntownik bez powodu (Rebel Without a Cause)
        Reżyser: Nicholas Ray (USA)
        Rok produkcji: 1955
        Gatunek: Dramat
        Czas trwania: 1 godz. 51 min.

Opis: Zbuntowany młodzieniec przenosi się do nowego miasta, gdzie znajduje zarówno przyjaciół, jak i wrogów.

Powód: James Dean i wszystko jasne. Buntowniczy, buńczuczny charakter, z którym mogą utożsamiać się nastolatkowie. W porządku, nie jest to film przełomowy, ale aktorzy grają siebie i to się sprzedaje. Ciekawy ruchomy obraz, w którym młodzieniaszki pomału rozumieją o co chodzi w świecie dorosłym. Szukają akceptacji, walczą o dominację, są popędliwi, przeżywają ,,miłość''. Film o relacjach i konfliktach w światku młodocianych. Niektórzy nie wyrastają z buntu. James Dean zginął w wieku 24 lat. Burzliwy żywot.








42.  Tytuł filmu: Pat Garrett i Billy Kid
        Reżyser: Sam Peckinpah (USA)
        Rok produkcji: 1973
        Gatunek: Western
        Czas trwania: 2 godz.

Opis: Szeryf Pat Garrett wyrusza w pościg za swoim dawnym przyjacielem Billy Kidem, który uciekł z więzienia.

Powód: Krwawy Sam zapowiada zmierzch Dzikiego Zachodu. Wyczyny za pomocą broni palnej robią coraz mniejsze wrażenie. Upadek dawnych wartości: jak lojalność czy przyjaźń jest normą. Nikt nie jest dobry ani zły - granica została zatarta. Farmerzy przejmują biznes i dyktują warunki nowemu porządkowi świata. Pieniądz staje się wyznacznikiem i wartością. Okrucieństwo samo w sobie staje się powodem do uciskania słabszych, mniej odpornych zawodników. Świetna muzyka i antywesternowa konwencja rozprawia się z ówczesną kondycją społeczeństwa.







41.  Tytuł filmu: Walkabout
        Reżyser: Nicolas Roeg (Wielka Brytania)
        Rok produkcji: 1971
        Gatunek: Dramat, Przygodowy
        Czas trwania: 1 godz. 40 min.

Opis: Po samobójstwie ojca osierocone dzieci starają się przetrwać w australijskim buszu i znaleźć drogę do domu.

Powód: Utrata kontaktu z naturą jest bolesna dla ludu ucywilizowanego. Gdy biali zostają pozbawieni dachu nad głową i dostępu do sklepów, nie potrafią odnaleźć się na pierwotnej ziemi. Ich wiedza jest uboga na temat przeżycia w buszu. Spotkany aborygen pomoże ,,biedakom'' przetrwać w nowym środowisku. 

Film skupia się na zetknięciu odmiennych kultur, które potrafią ze sobą nawiązać więź pomimo różnic - uzupełniają się. Piękne zdjęcia, długie, ,,indiańskie'' ujęcia w pojedynczych kadrach i zmysłowa muzyka sprawiają przyjemność. Stonowane kino - artyzm przebija niewyszukaną formę.

Film znalazł się na liście 50 filmów, które trzeba zobaczyć przed śmiercią, ogłoszonym w 2006 roku przez brytyjską telewizję Channel 4.

                                   




2 Komentarz(e):

Łukasz Kielban pisze...

Obejrzałem za Twoją namową Ścieżki Chwały. Świetny film.

Czas zabrać się za dalsze uzupełnianie braków, choć niewiele ich jest.

Kiedy kończysz serię tych wpisów? Ciekaw jestem co jest na końcu.

Chris pisze...

Ostatni wpis powinien się pojawić przed końcem lipca. A na końcu? Wydaje mi się, że większość z tych produkcji widziałeś, bo mam wrażenie, że jesteś obytym widzem.

Cierpliwości ;)

Prześlij komentarz